Notice: Undefined offset: 3 in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 26
عزت‏اللَّه انتظامى


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12




موسیقی » تعداد بازدید: ٣٠٩٦٨٩
عزت‏اللَّه انتظامى
امتیاز:

Notice: Undefined variable: counter in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 271
ملیت : ایرانی - قرن : 14 منبع : فرهنگ بازیگران سینمای ایران
متولد: 1303 تهران، پدر مجید انتظامى (آهنگساز)، فارغ‏التحصیل دانشكده هنرهاى دراماتیك تهران، فارغ‏التحصیل مدرسه شبانه بازیگرى در آلمان، پیش پرده‏خوانى و بازى در تئاتر، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره شیكاكو (گاو- 1970)، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از هفتمین جشنواره فجر (گراند سینما)، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از دوازدهمین جشنواره فجر (روز فرشته)، رتبه‏ى اول در راى‏گیرى بهترین بازیگران سینماى ایران (1373)، فعالیت در تلویزیون از 1357، شروع بازیگرى: واریته بهارى (نقش كوتاه- 1328)
عمده‏ى فیلمها:
گاو (1348)، آقاى هالو (1349)، پستچى (1351)، صادق كرده (1351)، بى‏تا (1351)، ستارخان (1351)، قیامت عشق (1352)، ملكوت (1355)، شیر خفته (مشترك با آلمان- 1355)، دایره‏ى مینا (1357)، غبارنشین‏ها (1357)، این گروه محكومین (1357)، مدرسه‏اى كه مى‏رفتیم (1359)، حاجى واشنگتن (1361)، خانه‏ى عنكبوت (1362)، كمال‏الملك (1362)، شیر سنگى (1365)، چمدان (1365)، اجاره‏نشینها (1365)، شیرك (1366)، جعفرخان از فرنگ برگشته (1366)، در مسیر تندباد (1367)، كشتى آنجلیكا (1367)، گراند سینما (1367)، هامون (1368)، سایه‏ى خیال (1369)، خانه‏ى خلوت (1370)، ناصرالدین شاه (1370)، بانو (1370)، بازیچه (1372)، جنگ نفتكشها (1372)، روز فرشته (1372)، روز شیطان (1373)، روز واقعه (1373)، روسرى آبى (1373)، توفان (1374).
هنرمند شایسته و باارزش، عزت‏اللَّه انتظامى به سال 1303 در تهران متولد شد و فعالیت‏هاى هنرى خود را از سال 1320 با پیش پرده‏خوانى و بازیگرى در تاترهاى لاله‏زار آغاز كرد. در سال 1333 به آلمان عزیمت و در مدرسه سینما تئاتر «هانور» به تحصیل پرداخت. وى در سال 1338 به تهران بازگشت و در وزارت فرهنگ و هنر وقت استخدام و در اداره‏ى هنرهاى دراماتیك مشغول به كار شد. سپس در كارگردانى و اجراى نمایشنامه‏هاى تلویزیونى و صحنه تئاتر «سنگلج» فعالیت‏هاى هنرى خود را شروع نمود و با شركت در نمایشنامه‏هاى: «آى با كلاه آى بى‏كلاه»، «امیرارسلان نامدار»، «چوب بدست‏هاى ورزیل»، «افول»، «كرگدن»، «مردى كه مرده بود و خود نمى‏دانست»، «كلمب»، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «بنگاه تاترال»، «خانه روشنى»، «شیدوش و ناهید»، «آخرین نیرنگ» خدمات ذیقیمتى به هنر تئاتر كرد.
وى در سال 1347، در دانشكده هنرهاى زیباى كشور دانشگاه تهران مجدداً مشغول به تحصیل شد و در سال 1351 با درجه لیسانس تحصیلات خود را در هنرهاى زیبا در دانشگاه تهران به پایان برد. در سال 1347 با شركت در فیلم «گاو»، بازیگرى در سینما را آغاز كرد و در سال 1971 به خاطر بازى گیرا و درخشانى كه در این فیلم ارائه كرد، جایزه‏ى بهترین بازیگر را در هفتمین فستیوال بین‏المللى فیلم شیكاگو را نصیب خود گردانید، همچنین دیپلم منتقدین و نویسندگان شركت‏كننده در فستیوال بین‏المللى فیلم شیكاگو به او اعطاء شد. در سال 1349 در سومین جشنواره سینمایى سپاس تهران، برنده‏ى جایزه‏ى سپاس به خاطر ایفاء نقش دوم در فیلم «هالو»، در هفتمین جشنواره‏ى سینمایى فیلم فجر در سال 1367 براى بازى در فیلم «گراند سینما» موفق به اخذ جایزه بهترین بازیگر مى‏شود، همچنین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمائى ایران، دیپلم افتخار خود را به عنوان بهترین بازیگر مرد، در این فیلم به او اهداء كرد.
عزت‏اللَّه انتظامى، به طور كلى در فیلم‏هایى كه شركت داشته، از اینقرار مى‏باشند:
«گاو»، «آقاى هالو»، «ستارخان»، «بى‏تا»، «صادق كرده»، «پستچى»، «قیامت عشق»، «بنگاه تاترال»، «ملكوت»، «شیر خفته»، «دایره مینا»، «این گروه محكومین»، «غبارنشین‏ها»، «مدارسه‏اى كه مى‏رفتم»، «حاجى واشنگتن»، «خانه عنكبوت»، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «چمدان»، «شیر سنگى»، «اجاره‏نشین‏ها»، «شیرك»، «كشتى آنجلیكا»، «گراند سینما»، «در مسیر تندباد»، «كمال‏الملك»، «بانو»، «هامون»، «خانه خلوت»، و «خانه شاگرد» در ضمن در سریال‏هاى تلویزیونى هزاردستان و حسن صباح نیز شركت داشته.
انتظامى، مدتى نیز در دانشگاه الزهرا و دانشكده هنرهاى دراماتیك به تدریس و آموزش این هنر مشغول بود و هیئت ارزشیابى هنرى، هنرمندان كشور در سال 1367 با بررسى سوابق هنرى وى، درجه‏ى دكترا، به او اعطاء كرد.
نگارنده وقتى در یكى از استودیوهاى فیلمبردارى تهران با ایشان به مصاحبه نشستم، درباره‏ى كارها و سوابق هنرى خود، چنین اظهار داشت:
«از سال 1320، در تماشانه «كشور» واقع در لاله‏زار كوچه برلن شروع به پیش‏پرده‏خوانى كردم و از سال‏هاى اولیه تحصیلات متوسطه در مدرسه صنعتى تهران، همراه با فعالیت در اغلب تئاترهاى لاله‏زار كارهاى هنرى خود را پیش بردم. سپس اغلب پیش‏پرده‏ها یا قطعات فكاهى را در رادیو تهران «واقع در بى‏سیم، جاده قدیم شمیران)، روزهاى جمعه بعد از ظهر به طور زنده اجرا مى‏كردم، علاوه بر این در نمایشنامه‏هاى كمدى مخصوص روز جمعه رادیو كه به نوشته و سرپرستى پرویز خطیبى بود و توسط خود وى كارگردانى مى‏شد، شركت مى‏كردم، علاقه‏ى وافرى به خواندن پیش‏پرده‏هاى سیاسى داشتم كه به همین علت هم چندین بار از طرف پلیس توقیف و زندانى شدم.
در این دوران، پیش‏پرده‏خوانى، پس از شروع سال‏هاى آغازین خود، به بالاترین مقام و موقعیت خود رسید و گاهى جنبه و شكل مبارزات سیاسى به خود مى‏گرفت. برجسته‏ترین این نوع پیش‏پرده، قطعه‏اى بود كه به نام «بهشت برین» ساخته‏ى پرویز خطیبى، در اجراى این پیش‏پرده، دستگاه حكومت با مهارت و زیركى خاصى به ریشخند گرفته مى‏شد، مثلاً قطعه‏ى فكاهى «بهشت برین» تماماً تعریف و تمجید از دولت و حكومت وقت بود كه چگونه براى رفاه حال مردم كار مى‏كند، تا ملت در آرامش و آسایش به زندگى خود ادامه دهد و همانطور كه از اسمش پیدا است مملكت واقعاً «بهشت برین» شده است! این پیش‏پرده این چنین اجرا مى‏گردید:
خواننده، جلوى صحنه ظاهر مى‏شد و شروع به خواندن مى‏كرد (آهنگ تركى برى باخ).
ز سعى دولت دگر- مملكت‏آباد شده- قلب حزین همه ز غصه آزاد شده.
لطف سران وطن- شامل افراد شده- بساط ظلم و ستم- یكسره برباد شده.
سال و ماه ارزونیه- روز و شب مهمونیه- بساط اعیونیه- اى عمو.
اندرین سال بخدا- درد تو میشه دوا- دیگه پشت وزراء بد نگو.
اگر كه اهل دلى- بگفته‏ام كن یقین- شكر خدا مملكت- گشته بهشت برین.
پس از انجام بند اول، خواننده سكوت مى‏كرد. صداى خوانندگانى چند به صورت كر، از پشت پرده شنیده مى‏شد كه مى‏خواندند:
قاسم كوریه... قاسم كوریه... قاسم كوریه... قاسم كوریه... (یعنى دروغه، دروغه، دروغه، دروغه).
سپس خواننده بند دوم را شروع مى‏كرد و صداى خوانندگان كر، كاملاً آرام خواننده را همراهى مى‏كرد و بلافاصله پس از انجام هر بند كر، قاسم كورى با صداى بلند اجرا مى‏شد و همین طور تا پایان پیش‏پرده.
گروه كر، كه از كلیه بازیگران تئاتر تشكیل مى‏شد، این همخوانى را كمك مى‏كردند، علاوه بر گروه كر، خواننده هم با آهنگ و ریتم «قاسم كورى» یك چشم خود را باز و بسته مى‏نمود كه معنى و مفهوم آن، این بود كه همه‏ى این تعریف و تمجیدها و «بهشت برین» دروغ و بى‏اساس است.
هنگام اجراى این پیش‏پرده عكس‏العمل تماشاگر فوق‏العاده و بى‏نظیر بود، زیرا تماشاگر كه خود قدرت بیان چنین انتقادى را نداشت در این ماجرا به طور زنده خواندن قاسم كورى را با گروه كر همراهى مى‏كرد.
مجسم كنید یك سالن پر از تماشاچى با خواننده همكارى و هم‏صدا مى‏شود و همراه با گروه كر، قاسم كورى، قاسم كورى... را از ته دل بخواند و دم دهد چه وضعى به وجود مى‏آید.
خوب به خاطر دارم دوران حكومت قوام‏السلطنه بود، از شروع خواندن این پیش‏پرده گاهى شب‏ها از شهربانى و ارتش و حتى یك بار سپهبد امیراحمدى به پشت صحنه حاضر شد و دستور داد كه دیگر شعر مزبور اجرا نگردد ولى من گوشم بدهكار نبود و استقبال تماشاگر آن چنان من را متعهد كرده بود كه سر از پا نمى‏شناختم، بالاخره كار بالا كشید و ناگهان شبى هنگام اجراى برنامه، پلیس به روى صحنه هجوم آورد و پس از مضروب كردن من، مرا بازداشت و در جیپ شهربانى نهادند و به كلانترى بردند، شب را در كلانترى به سر بردم و فرداى آن روز به زندان موقت تهران بند (1) منتقل شدم. نجاتم از زندان، تقریباً پانزده روز طول كشید، خیلى بیشتر از دفعات قبل كه فقط چند روز در توفیق مى‏ماندم. بالاخره این بار با ضمانت و خلاصه كلى پارتى‏بازى و برو بیاى مرسوم آن زمان، پرونده تشكیل شد كه بعداً رسیدگى شود و از زندان نجات پیدا كردم.
لازم به تذكر است كه لحظه‏ى بردن من به كلانترى توسط مأمورین با سر و صورت خون‏آلود، ازدحام مردم و اعتراض جماعت، دیدنى و فراموش نشدنى بود.
به هر حال خبر به روزنامه‏ها رسید و یكى از روزنامه‏هاى كثیرالانتشار آن زمان در سرمقاله‏ى خود نوشت: «هنرمندان زنجیرهاى اسارت را پاره مى‏كنند.»
در آن روزگار، پیش‏پرده‏خوانى جزء لاینفك تئاتر به حساب مى‏آمد و اگر تئاتر یا تماشاخانه‏اى از اجراى پیش‏پرده، خوددارى مى‏كرد، كمتر مورد استقبال تماشاگر قرار مى‏گرفت. گرچه من علاوه بر پیش‏پرده‏خوانى در نمایشنامه‏ها نیز به ایفاى نقش مى‏پرداختیم ولى در سال 1326 با افتتاح تئاتر فردوسى توسط عبدالحسین نوشین و گروهش به طور كلى و براى همیشه پیش‏پرده‏خوانى را كنار گذاشتم و به عنوان هنرپیشه تئاتر، با گروه نوشین به همكارى پرداختم، پس از بسته شدن تئاتر فردوسى، كلیه‏ى هنرپیشگان در تئاتر سعدى به فعالیت مشغول شدند كه من نیز جزو این گروه در تئاتر سعدى به بازیگرى پرداختم. در سال 1333 به آلمان عزیمت و پس از انجام دوره هنرپیشگى و كارگردانى در شهر «هانور» عازم تهران شدم و بلافاصله در وزارت فرهنگ و هنر استخدام و در اداره‏ى هنرهاى دراماتیك مشغول به كار گردیدم. همزمان با اجراى نمایشنامه‏هاى تلویزیونى و نمایش‏هاى صحنه در تالار سنگلج، در سال 1347 به دانشكده‏ى هنرهاى زیباى دانشگاه تهران مراجعه و مجدداً به تحصیل و آموختن پرداختم و در سال 1351 با درجه لیسانس پایان‏نامه‏ى تحصیلى خود را در رابطه با پیش‏پرده‏خوانى در ایران نوشتم كه مورد تشویق كتبى از طرف مسئولین دانشگاهى قرار گرفتم، پایان‏نامه‏ى تحصیلى به نام پیش‏پرده‏خوانى در ایران در چهار فصل تنظیم و به شرح زیر است:
Avant-Seene
فصل اول
1- ریشه‏یابى آوان سن (پیش‏پرده)
2- پیدایش پیش‏پرده در ایران.
الف- زمینه پیش‏پرده در ایران.
ب- آغاز اجراى پیش‏پرده در ایران و توسعه آن.
فصل دوم
1- اجراى پیش‏پرده.
2- آهنگ سازى براى پیش‏پرده.
3- لباس و آرایش در پیش‏پرده.
فصل سوم
مضامین پیش‏پرده.
انحطاط در پیش‏پرده‏خوانى.
فصل چهارم
خوانندگان معروف پیش‏پرده.
باید یادآور شوم، به نظر اینجانب، بهترین سازندگان اشعار و قطعات فكاهى پیش‏پرده، با احترام فراوان از اسماعیل نواب صفا، پرویز خطبیى، ابوالقاسم حالت یاد مى‏كنم و بهترین پیش‏پرده‏خوانان استادان ارجمند، زنده‏یاد مجید محسنى، آقایان حمید قنبرى، مرتضى احمدى، نصرت‏اللَّه كریمى، عباس حكمت شعار، جمشید شیبانى و چند نفر دیگرى كه نامشان را به خاطر ندارم بودند.
در اینجا، درباره‏ى خودم لازم به توضیح مى‏دانم كه من هنگام خواندن پیش‏پرده یا قطعات فكاهى و آوانسن، دانسته یا ندانسته سعى مى‏كردم شعر ساخته شده را بازى كنم. دقیقاً مانند یك بازیگر تئاتر مطالب و كلمات و لحظات حساس و زیباى شعر را با صدا و حركات بدن و میمیك صورت به تصویر مى‏كشیدم و در قضاوت تماشاگر كه فقط چند مترى با من فاصله داشت قرار مى‏دادم. به این ترتیب، احساس و عكس‏العمل و تأثیر كلام بیان شده را در چهره‏ى تماشاگر مى‏دیدم. رابطه‏ى مستقیم یك نفره بین بازیگر و تماشاگر.»


توجه: از آنجا که درج مطالب در سایت "محبوبترین‌ها" برای همه کاربران آزاد می باشد، از همه کاربران محترم تقامندیم؛ در صورت مشاهده مطلبی خلاف واقع، غیرقانونی و یا منافی فرهنگ و اخلاق ایرانی و اسلامی در هر یک از پروفایل‌ها، از طریق بخش "تماس با ما" سایت مدیریت سایت را در جریان بگذارید.
 روابط عمومی سایت محبوبترین‌ها
Share


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12



صفحه اصلی | ارتباط با ما | درباره ما | خبرنامه | جستجو | نقشه سایت | RSS
محبوبترین‌های سیاسی | محبوبترین‌های ورزشی | محبوبترین‌های هنری | محبوبترین‌های اقتصادی | محبوبترین‌های دانش | محبوبترین‌های اندیشه | محبوبترین‌های فرهنگ و ادب | محبوبترین‌های ارتباطات | محبوبترین‌های تاریخ و جامعه | محبوبترین‌های بهداشت
Notice: Undefined variable: linktop1 in /home/mahbobtarin/public_html/bottom.php on line 28

عزت‏اللَّه انتظامى

محبوبترین‌ها,مشاهیر ایران,بیوگرافی نخبگان,جدیدترین اخبار,محبوبترین‌چهره‌ها,محبوبترین‌های سیاسی,محبوبترین‌های ورزشی,محبوبترین‌های هنری,محبوبترین‌های اقتصادی,محبوبترین‌های پزشکی,محبوبترین‌های فرهنگی,محبوبترین‌های دین و اندیشه,محبوبترین‌های رسانه و ارتباطات,محبوبترین‌های علم و دانش,محبوبترین‌های تاریخ و جامعه,